Проект „Преодоляване на стереотипи и предразсъдъци за равенство между половете“
Ученици от 10 и 11 клас, със засилено изучаване на немски език, от СУ „П. Р. Славейков“, които са участници в проекта „Преодоляване на стереотипи и предразсъдъци за равенство между половете“, с водеща организация - Jugendhilfe und Sozialarbeit e.V – Германия и партньорска организация - Сдружение „Родопея – Балканика“, проведоха проучване под формата на анкета за съществуващи стереотипи и предразсъдъци в семейството, училището и приятелската среда. Общият брой анкетирани бе 262, на възраст от 13 до 88 години, като над 40-годишните анкетирани са учители, родители и роднини. Анкетата се проведе с разрешението на директора на училището, не е представителна извадка, а целта бе, разделяйки се на три групи, учениците да подготвят въпроси за следните проблеми:
1.Има ли в съвременния живот стереотипи и предразсъдъци за ролята на жената и мъжа в
семейството? Учениците задаваха въпроси за разделението на женска и мъжка работа, ролята на жената и мъжа и неписаните закони за влиянието им в семейството, разпределението на домашните задължения, може ли мъжът да върши женска работа и обратно и съществуват ли ясни задължения за определения пол и кой от тях е по-силен. Част от отговорите са за традиционното разделение на женска и мъжка работа, определяйки ролята на жената като майка и съпруга, която сплотява семейството, грижи се за децата, занимава се с домакинството, върши по-леката работа, създава уют, пазителка на дома, грижи се, лекува, съветва, разбира и подкрепя семейството си. Ролята на мъжа е да бъде глава на семейството, да печели пари, поема по-тежката физическа работа, прави ремонти, контролира и се грижи за дома. Част от анкетираните мислят, че няма разделение на женска и мъжка работа, партньорите са равнопоставени, други, че е възможно ролите да се разменят, при жени, които не могат да готвят, това семейно задължение се поема от мъжа, други твърдят, че жената е по-силна от мъжа и в определени дейности го превъзхожда.
2.Има ли стереотипи и предразсъдъци в училище, свързани с различните етноси и религии?
Въпросите бяха за наличие на напрежение, нагрубявани ученици, диалог за разрешаване на проблеми с такъв характер и правилно ли е да се разделят на групи в училище по някакъв признак. Анкетираните споделят, че има стереотипи и предразъдъци към различните етноси и религии сред съученици, приятели и по-възрастни познати. Те са убедени, че всички са хора и имат общи потребности и не е правилно, дори осъдително. различието да е основание за неуважение, насилие, неприязън, обиди, непоносимост, расизъм, конфликт и предубеждения, както при ромите, които са дискриминирани според анкетираните. Хората са равни, нужни са толерантност, уважение, солидарност и хуманност. Някои млади хора мислят, че няма разделение на такъв признак, но трябва да се спазва обществения ред при защита правата на човека, а не някой да демонстрира превъзходство и проявава неуважение и непоносимост към различните.
3.Има ли стереотипи и предразсъдъци в приятелската среда, свързани с материалното
благополучие и общественото влияние на семействата? Въпросите се отнасяха за материалното състояние на семействата, демонстрира ли се благополучие сред приятели, какво е отношението към „по-бедните“ и „по–богатите“, има ли опити за преодоляване на тези разлики, тема за приятелски разговор ли са скъпият телефон и марковите дрехи или знанията и доброто възпитание. Според отговорите има предубеждения, че някои не играят компютърни игри и футбол, което се приема за доста престижно сред младите хора, както и демонстрация на семейно благосъстояние чрез висок стандарт на живот и поддържан външен вид. За да се преодолее разграничаването са необходими кураж, старание и усилия за постигане на личните цели, но понякога тази разлика води до безнадеждност. Групирането на бедни и богати не е типично явление, но се срещат подигравки и съжаление към по-бедните и подмазване на по-богатите. Други твърдят, че няма такова противопоставяне, а стремеж към еднаквост, равенство и нужда от помощ. В семействата няма предразсъдъци и стереотипи за материалното състояние, защото се отнася до него, макар че между някои семейства съществува надпревара за благополучие и демонстриране на възможности по произход и приятелска среда. Сред младите хора не се забелязва показване на скъпи телефони и маркови дрехи, но това зависи от възпитанието, ценностите, духовните потребности, придобитите знания и приоритети в живота.
![]() |
*************************************************** |
Включи се в училищния отбор по статистика! Отборът ни ще се състои от 10 ученици, които заедно ще се състезават в два кръга: национален и европейски. Финалистите от националния кръг във всяка държава могат да участват в европейския кръг. Националният кръг се провежда на български език, а европейският - на английски език. Заявка за участие при госпожа Дикмева или госпожа Шопова!
*************************************************** |